فیروزکوه

فیروزکوه

اشعار احمدیزدانی
فیروزکوه

فیروزکوه

اشعار احمدیزدانی

shah shodan che asan

بنده شدن چه سخت است ، شاه شدن چه آسان

باختـــنِ به عشــــق اســـت ، بردنِ گـویِ ایمان

درکِ وقــــوف کـــــردن ، آمــــدنِ به مشعـــــر ،

جــــــز قـــــدمی نمـــــانَد تا به جنـــابِ شیــطان

سنــــگ نمیتــــوان زد ، جـــایِ کسـی به ناکس

سنگ بخــود بزن تا ، دیو شـــوَد هـــــراســـان

فــــــرق چــــه میکنـــد تا ، خیـره سَریم با خود

سلسله الــذّهب با سلسلــــه هـــــــای عـــــرفان

چشمـــــه ی نور بودن ، ســــاقیِ شــــور بودن

عیدو دِگَر بهانه است ،فطرو غــــدیرو قــــربان

احمد یزدانی

تصویر گر

هســـــت تصویر از تو او تصویرگر


نکتــه هـــــا دارم زِ مــــــو باریکتر


کنــــجِ آغـــــوش تـــو کـــــاخ آرزو


بودنِ با توست مهـــــرو لطــــف او


شادی من از غمِ عشقِ تو هســـــت


از مِیِ رویِ تو هستم ، مستِ مست


لحظه هایم لحظــــه هــایِ یادهاست


کودکِ روحم خــوش از فریادهاست


زیرِ پایت را نگاهــی کــــن ، ببیــن


خاطـــــراتت را بیـــاد آور ، همیــن


من همـان هستم که میـــدادی نــوید


خارِ راهم من ، توئی برمـــن امیـــد


روزگار اســت و دهــــد بالا و پست


قبلـــه گاهت هست اکنون زیرِ دست


راضیـم از یک تــوجّـــه ، یک نگاه


مــــی کنــــد بیــراهه ها را مهر راه

طنز شیر و شغال

شیری به ملاقـــاتِ شغــــالـــی بیعــــــار


تا دفتــــــــرِ او رفــــــت بــرای یک کـار


اوضـــــاعِ زمــــانه بود وارو وَ شغــــال


شـــــد مصـــدرِ کارو بارِ جنگل وَ شکار


در پشـــــــــتِ دَرِ اطـــاقِ او ، واویـــــلا


اربابِ رجــــــــوعِ بــی شمـــــــارو آزار


تعــریفِ همــــه شغـــــال بودو هنـــرش


حیــــرانــــیِ شیــر ، بینهــــایت ، بسیار


یک تابلو به در نصب که در آن میگفت


تشــــــــریف ندارد از فـــــراوانــــیِ کار


خنــــدید جنــــابِ شیــرو با تندی گفـــت


باید کــــه بمیرم از چنین غـــم ، صدبار


دنیاست به بیوفــــائی اش معروف است


ای تف به زمـــــانه ای چنین لاکــــردار


وقتی که خودش نیست گرفتــار است او


با جــــنّ و پری میکنــــد اکنـــون دیدار


باید که بفکـــر خشتکــــی دیگـــــر بود


او نیســــت برای پای مـــاهــا شلــــوار

دفتر عشق

در دفتـــر عشق ،چــــون ورق پاره شدم


با نمــــــره ی صفــــر ، ردِّ صدباره شدم              #عشق


بنیـــانِ بنــــا بـه کــــج نمــــــودم بــرپــا


در قعــــــر جهنّمـــــی دگـــــرباره شــــدم


چون بوالهوسان هرزه از شاخه به شاخ


جستـــم وَ شکست شاخـه ، صدپاره شدم


هـــــرپاره به دریـوزگــــیِ رنـدی رفــــت


سوغات شـــد  آوارگــــی ، آواره شــــدم


اکنــــون دگـــــر آمـــــدم نشستم سرِ جای


بخشیده شــــدم به تـوبـه ای ، چاره شدم